Warsztat serwisowy aut dostawczych
3 października, 2020
DJ na wesele – jak zapełnić parkiet?
9 grudnia, 2020

Profil zaufany a certyfikat kwalifikowany

Internet proponuje obecnie ogromną ilość możliwości, z jego udziałem da się załatwić co raz więcej spraw, też w kwestiach administracyjnych i urzędowych. Do tego można w głównej mierze używać dwa typy potwierdzania tożsamości: osobisty profil zaufany albo certyfikat kwalifikowany.

Te dwie metody powstały z myślą zastąpienia do tej chwili stosowanego podpisu własnoręcznego. Chociaż nie usuwają go na stałe, dla znacznej ilości osób prywatnych i właścicieli firm wykorzystanie elektronicznych sposobów potwierdzenia tożsamości jest wygodniejsze i oszczędza wykorzystaną ilość czasu. Warto przypomnieć, że troska o dobry wynik spraw np. urzędowych często wiąże się z składaniem wielu wniosków. Wykorzystanie elektronicznych sposobów pozwala na zmniejszenie czasu, który do tego momentu trzeba było poświęcić, aby dojechać do urzędu, zwykle także wyczekać w kolejce, a następnie doprowadzić do końca formalności. Dzięki profilowi zaufanemu i certyfikatowi kwalifikowanemu, takie same rzeczy można załatwić bez wychodzenia z biura.

Na co warto się zdecydować? Profil zaufany czy podpis ?

Od razu należy zaznaczyć, że certyfikat kwalifikowany zapewnia więcej możliwości w przeciwieństwie do profilu zaufanego. Zastanawiając się nad profilem zaufanym, a kwalifikowanym e-podpisem warto na początek stwierdzić, jak będziemy go potrzebować. Profil zaufany można używać zaledwie w celu zatwierdzania dokumentów urzędowych  na przykład do kontaktu z ePUAP, ZUS lub CEIDG. Elektroniczny certyfikat ma natomiast większe funkcje, co sprawia, że spora liczba przedsiębiorców decyduje się właśnie na niego. Osobisty elektroniczny podpis jest wszechstronny i uwierzytelnia każdy dokument, który można było dotychczas podpisywać ręcznie. Zgodnie z tym oprócz spraw czysto urzędowych poprzez elektroniczny podpis można sygnować też między innymi e-malie, umowy lub transakcje z kontrahentami biznesowymi.

Dużą różnicą pomiędzy profilem zaufanym, a elektronicznym podpisem kwalifikowanym jest to, że profil jest całkowicie bezpłatny, z kolei za podpis kwalifikowany trzeba zapłacić. Patrząc jednak na jego większe zastosowanie, warto przemyśleć zakup. Podpis będzie aktywny na okres roku, 2 lub 3 lat, a po upływie tego czasu można go bez przeszkód odnowić. Profil zaufany także ma swój termin do 3 lat.

Jeśli dana osoba potrzebuje tylko kontaktu z administracją i urzędem, profil zaufany okaże się jak najbardziej wystarczający. Natomiast e-podpis okazuje się standardem w biznesie. Pomimo kosztów  – właściwie nie najwyższych, dzieląc cenę na cały czas ważności podpisu – jego używanie jest tak przydatne, że w co raz większej ilości firm stanowi podstawę sprawnego działania . Szczególnie, że elektroniczny podpis tworzony z wykorzystaniem współczesnych udoskonaleń technologicznych, gwarantujących potwierdzone bezpieczeństwo.

Korzyści posiadania elektronicznego podpisu kwalifikowanego

Oprócz takiego samego zastosowania, które oferuje profil zaufany, podpis kwalifikowany  umożliwia też dopełnianie różnych innych innych formalności. Dla przykładu przez osobisty elektroniczny podpis kwalifikowany np. można sygnować i generować sprawozdania i deklaracje do KRS oraz w systemie Płatnik, JPK, czyli Jednolity Plik Kontrolny, zawierać umowy lub uczestniczyć w przetargach i aukcjach w Internecie. Poza tym możliwe jest sygnowanie faktur oraz Jednolitych Europejskich Dokumentów Zamówienia. To tylko parę przykładów. Elektroniczny certyfikat służy podpisywaniu wszystkich ważnych dokumentów i ma taką samą prawną moc co odręczny podpis.

Jak uzyskać podpis kwalifikowany?

Podpisy elektroniczne sprzedawane są przez dostawców certyfikowanych przez Narodowe Centrum Certyfikacji. Jednym z szczególnie rozpoznawalnych jest certyfikat Eurocert. By zdobyć osobisty e-podpis trzeba zakupić w jednym ze sklepów partnerskich Eurocert komplet zawierający niezbędny sprzęt i oprogramowanie, przy tym wskazując, na jaki termin ważności certyfikat jest nam niezbędny. Po uzyskaniu kompletu, trzeba zainstalować oprogramowanie do obsługi podpisu na wybranym komputerze, a następnie udać się do siedziby partnera sprzedaży, gdzie przeszkolony pracownik zweryfikuje personalia nabywcy. Tylko w takim przypadku elektroniczny podpis zostanie aktywowany i możliwy do użytku. Dopełnienie formalności w siedzibie nie zajmuje więcej niż ok. 15 minut i należy na nie zabrać dokument potwierdzający tożsamość oraz fakturę zakupu elektronicznego certyfikatu kwalifikowanego.

W jaki sposób używać certyfikatu kwalifikowanego?

Od momentu instalacji oprogramowania na komputerze oraz aktywacji certyfikatu kwalifikowanego, poprzez potwierdzenie tożsamości, można używać podpisu do woli. Praca na kartach programu nie powinna stanowić najmniejszego trudu. Należy włączyć czytnik,  włożyć kartę, po czym poprzez oprogramowanie prostą funkcją „podpisz” nanieść na wygenerowany dokument elektroniczny podpis, kierując się wskazanymi opcjami formatu.

Chociaż podpis kwalifikowany kojarzy się z  przedsiębiorstwami, jest on również dostępny dla osób prywatnych. Taki podpis kwalifikowany zapewni pełne bezpieczeństwo i poprawność dokumentów zawartych z firmami, urzędami albo innymi osobami prywatnymi.

https://podpis-elektroniczny.blacksoft.pl/

Podpis elektroniczny