Dentysta
2 lutego, 2021
Projekt dachu – solidne budownictwo
8 lutego, 2021

Z jakiego powodu warto kupić elektroniczny podpis kwalifikowany ?

Profil zaufany a podpis kwalifikowany

Sieć gwarantuje wciąż ogromną liczbę możliwości, za jego pośrednictwem da się wykonać wiele spraw, też w kwestiach administracyjnych i urzędowych. Do tego można głównie używać dwa typy uwierzytelnienia tożsamości: profil zaufany lub podpis kwalifikowany.

Obie te metody stworzono z myślą zastąpienia do tej pory stosowanego podpisu ręcznego. Chociaż nie zastępują go całkowicie, dla sporej liczby osób korzystanie z elektronicznych sposobów uwierzytelniania tożsamości jest bardziej komfortowe i redukuje znaczną ilość czasu. Warto wspomnieć, że troska o dobry wynik spraw m.in. urzędowych z reguły łączy się z składaniem wniosków. Korzystanie z elektronicznych wariantów umożliwia zmniejszenie czasu, jaki do tego momenmtu każdy musiał poświęcić, by dojechać do urzędu, zazwyczaj także wyczekać w kolejce, a dopiero potem doprowadzić do końca potrzebne sprawy. Dzięki profilowi zaufanemu i elektronicznemu podpisowi kwalifikowanemu, takie same rzeczy da się wypełnić bez opuszczania biura.

Co wybrać? Profil zaufany czy e-podpis kwalifikowany?

Na wstępnie od razu należy zaznaczyć, że podpis kwalifikowany zapewnia więcej możliwości w porównaniu do profilu zaufanego. Wybierając pomiędzy profilem zaufanym, a podpisem kwalifikowanym warto na początek zastanowić się, do czego będziemy go wykorzystywać. Profil zaufany posłuży zaledwie w celu zatwierdzania dokumentów urzędowych  np. do kontaktu z ePUAP, ZUS lub CEIDG. Elektroniczny podpis kwalifikowany ma jednak większe przeznaczenie, z powodu czego spora liczba przedsiębiorców go wybiera. Osobisty elektroniczny podpis jest uniwersalny i potwierdza każdy plik, który można było dotychczas podpisywać ręcznie. Wobec tego obok spraw urzędowo-administracyjnych przez elektroniczny podpis kwalifikowany można sygnować także np. e-malie, umowy albo transakcje z kontrahentami biznesowymi.

Ważną różnicą między profilem zaufanym, a podpisem kwalifikowanym jest to, że pierwszy z nich jest w pełni darmowy, z kolei za e-podpis trzeba zapłacić. Patrząc jednak na jego szersze zastosowanie, warto rozważyć zakup. Podpis będzie aktywny na okres roku, 2 lub 3 lat, po czym da się go bez przeszkód reaktywować. Profil zaufany również ma swój termin ważności do 3 lat.

Jeżeli dana osoba wymaga tylko kontaktu z urzędem, profil zaufany będzie jak najbardziej wystarczający. Natomiast e-podpis kwalifikowany okazuje się normą w biznesie. Nie biorąc pod uwagę kosztów  – dość nie najwyższych, dzieląc cenę na cały czas aktywności podpisu – jego wykorzystanie jest tak przydatne, że co raz częściej stanowi bazę efektywnego działania w firmie. Szczególnie, że elektroniczny podpis kwalifikowany działa pod kontrolą nowoczesnych udoskonaleń technicznych, zapewniających sprawdzone bezpieczeństwo.

Dobre strony uzyskania e-podpisu kwalifikowanego

Oprócz takiego samego wykorzystania, jakie gwarantuje profil zaufany, elektroniczny podpis kwalifikowany  pozwala także dopełnianie wielu innych dokumentów. Dla przykładu stosując e-podpis np. można sygnować i generować sprawozdania i deklaracje do KRS i w systemie Płatnik, JPK, czyli Jednolity Plik Kontrolny, zatwierdzać kontrakty albo uczestniczyć w przetargach i aukcjach online. Obok tego możliwe jest sygnowanie faktur i Jednolitych Europejskich Dokumentów Zamówienia. To tylko parę przykładów. Elektroniczny podpis kwalifikowany służy sygnowaniu wszystkich ważnych dokumentów i ma taką samą moc prawną co odręczny podpis.

Jak zdobyć elektroniczny podpis kwalifikowany?

Elektroniczne certyfikaty kwalifikowane rozprowadzane są przez certyfikowanych dostawców przez Narodowe Centrum Certyfikacji. Wśród szczególnie znanych jest podpis kwalifikowany Eurocert. By mieć osobisty e-podpis trzeba nabyć w sklepie partnerskim Eurocert komplet zawierający potrzeby sprzęt i program, jednocześnie określając, na jaki termin ważności podpis jest nam niezbędny. Po uzyskaniu zestawu, trzeba zainstalować program obsługujący podpis na wybranym komputerze, po czym umówić się na spotkanie w siedzibie punktu sprzedaży, gdzie odpowiedzialny pracownik zweryfikuje personalia nabywcy. Tylko takim sposobem e-podpis kwalifikowany będzie aktywny i gotowy do użytku. Wypełnienie formalności w siedzibie zabierze więcej czasu niż ok. 15 minut i należy na nie przygotować dokument tożsamości i fakturę zakupu elektronicznego podpisu kwalifikowanego.

W jaki sposób używać certyfikatu kwalifikowanego?

Od chwili instalacji oprogramowania na komputerze i aktywacji certyfikatu kwalifikowanego, przez potwierdzenie tożsamości, można używać podpisu dowolnie. Praca na kartach programu nie powinna stanowić większego trudu. Należy podłączyć czytnik,  włożyć kartę, a następnie przez program widoczną funkcją „podpisz” nanieść na przygotowany plik elektroniczną sygnaturę, posługując się wskazanymi możliwościami formatu.

Chociaż elektroniczny podpis kwalifikowany kojarzy się z  przedsiębiorstwami, jest on także dostępny dla prywatnych osób. Taki elektroniczny podpis kwalifikowany zagwarantuje pełne bezpieczeństwo i zgodność dokumentów zawartych z firmami, urzędami lub prywatnymi osobami.

Podpis elektroniczny