DJ na wesele Toruń – oprawa muzyczna wesela
13 stycznia, 2021
DJ na Imprezę firmową Toruń
29 stycznia, 2021

W jaki sposób założyć oraz korzystać z podpisu kwalifikowanego?

Proces uzyskania podpisu kwalifikowanego nie jest mocno skomplikowana. W zaledwie paru łatwych krokach można założyć własny osobisty e-podpis, przepisany tylko jednej osobie. W jaki sposób założyć osobisty osobisty e-podpis? Potrzeba tylko kupić zestaw gdzie znajduje się oprogramowanie, czytnik oraz karta, a w następnej kolejności zainstalować program w komputerze. Ostatnim elementem jest zatwierdzenie tożsamości klienta w punkcie partnerskim. To jest potrzebne do zamówienia własnego e-podpisu, z uwagi na to, że to dzięki niemu firma dystrybuująca certyfikaty potwierdza, że odpowiednia, nieudająca nikogo innego, osoba będzie używała podpisu.

Gdy jednak wszelkie etapy zostaną dokończone z osobistego podpisu kwalifikowanego można korzystać bez ograniczeń na wybrany czas. Upływ daty ważności można wybrać samodzielnie. Zamawiając zestaw określamy, czy oczekujemy elektronicznego podpisu  na 2 czy 3 lata. Po tym okresie można przedłużyć o kolejne lata swój podpis oraz wciąż korzystać z niego bez przeszkód. Aby móc bezpiecznie korzystać z elektronicznego certyfikatu kwalifikowanego potrzebnych jest kilka czynników, które decydują o właściwym nanoszeniu podpisu.

Jakie elementy decydują o tym, czy posiadam bezpieczny własny podpis elektroniczny?

Głównym narzędziem, koniecznym, żeby móc korzystać z podpisu kwalifikowanego jest zestaw nabyty w sklepie producenta lub jego partnerów. Przeważnie w zestawie znajdziemy: program komputerowy służący obsłudze podpisu kwalifikowanego, karta kryptograficzna oraz token albo czytnik.

Oprócz tego do podpisu kwalifikowanego dodane są 2 oddielne kody PUK oraz PIN. Są one niezbędne do prawidłowego stosowania podpisu kwalifikowanego. Kod PIN potrzebny będzie przy podpisywaniu plików, z kolei kod PUK to ochrona w razie jeśli wpisany kod PIN był trzy razy wpisany z błędem oraz w ten sposób e-podpis został zablokowany. Dobry kod PIN stosowany przy podpisach kwalifikowanych zwykle to 6 albo 8 cyfr. To niezwykle kluczowe, żeby zachować kod PIN z dale od innych osób. W razie konieczności kod PIN zawsze można nadać na nowo.

Mając zarówno czytnik albo token oraz PIN, można podpisywać pliki, dlatego oddawanie ich komuś innemy może wywołać pojawienie problemów. Powodem tego jest to, że osobisty e-podpis ma taką samą siłę prawną, co podpis odręczny. W razie straty jednego z elementów służących do wstawiania podpisu kwalifikowanego, trzeba od razu bezzwłocznie zwrócić się do centrum certyfikacji, by rozpoczęli procedurę dezaktywowania podpisu, żeby nie miała inna osoba. Działania z zakresu bezpieczeństwa są tutaj fundamentem, dlatego trzeba utrzymać dużą ostrożność.

W jaki sposób można podpisać dokument?

Wstawianie podpisu kwalifikowanego nie należy do skomplikowanych czynności. Zamówienie osobistego podpisu umożliwia sygnowanie dokumentów w wielu formatach. Dedykowane do obsługi oprogramowanie umożliwia składanie podpisu w paru programach: wspaniale przystosowany do pracy jest między innymi z programem Płatnik.

Przykładem tego są pliki PDF, które można podpisywać przez aplikację do ich odczytywania: Adobe Reader. Wystarczy tylko otworzyć odpowiedni dokument oraz wyszukać opcję wśród dostępnych certyfikatów. Należy wskazać swój indywidualny osobisty e-podpis, a za tym sprawdzić, czy jest on dobry. Kiedy wszystko jest gotowe wystarczy zapisać wprowadzone informacje, jednocześnie wybierając folder zapisu. Tutaj konieczny będzie PIN, jakim zostanie zatwierdzone zostawienie podpisu. Po dokonaniu tych czynności, dokument jest podpisany.

Jak wygląda poprawnie podpisany dokument?

To, czy dokument jest właściwie podpisany można bez trudu ocenić przez program lub przez aplikację do odczytu plików PDF. To za sprawą możliwości sprawdzania informacji o autorze. Program wyszukuje zawarte dane na temat podpisu oraz człowieka, który podpisał dokument. Aby poprawnie sygnować dokument elektroniczny, trzeba podążać za instrukcją. W opcjach oprogramowania muszą pojawić się łatwo dostępne możliwości, również opcje korespondujące bezpośrednio z podpisami kwalifikowanymi. Wystarczy wśród dostępnych certyfikatów wskazać osobisty, a następnie zobaczyć, czy wszystko się zgadza. Jeżeli tak, wystarczy wybrać opcję „podpisz dokument” oraz zatwierdzić swoje działania przez wpisanie swojego numeru PIN. Od tej chwili dokument jest podpisany prawdziwym podpisem .

Warto jednak nie zapomnieć, że osobisty e-podpis ma tę samą siłę prawną, co odręczny podpis. Z tego powodu, trzeba podpisywać tylko takie pliki, których pochodzenia oraz wiarygodności jesteśmy pewni. Zwłaszcza, jeżeli są to pliki wymieniane z kontrahentem.

Cena własnego certyfikatu kwalifikowanego

Aby przedstawić koszt własnego certyfikatu kwalifikowanego, trzeba zastanowić się nad tym, w jaki sposób oraz jak długo będziemy używać e-podpisu. Finalizując zakup należy wskazać, jakim sprzętem chcemy operować – to znaczy, które elementy ma zawierac wybrany zestaw oprócz samego programu sterującego podpisem – a do tego jego data ważności ważności. Indywidualny podpis elektroniczny można wykupić na 1 rok, 2 lub 3 lata. Oprócz tego na koszt podpisu kwalifikowanego wpływ mają dodatki. Gdy chcemy mieć obsługę wprowadzenia programu przez sprzedawcę podpisu lub zyskać dodatkowe możliwości, np. usługę znaczników czasu, wskazującą precyzyjny moment podpisania dokumentu. Trzeba liczyć się z tym, że koszt certyfikatu wzrośnie.

https://podpis-elektroniczny.blacksoft.pl/jak-uzyskac-podpis-kwalifikowany-faq/