Zapraszamy na krótką wycieczkę do Stanów Zjednoczonych. To właśnie tam swoją działalność prowadziła Barbara Schwarz, właścicielka firmy, która projektowała wnętrza. Jak się miało później okazać – projektowanie wnętrz było zaledwie przystankiem w kierunku kluczowej specjalizacji Barbary Schwarz. Już jako agentka nieruchomości z doświadczeniem, Schwarz nieustannie wypatrywała sposobów, przynoszących wzrost popularności oferowanych przez siebie lokali mieszkalnych wśród potencjalnych nabywców. W 1972 roku wpadła na pomysł, aby starannie przygotować wnętrze konkretnej nieruchomości. Postanowiła wykonać wszystkie wymagane prace remontowe, wysprzątać cały obszar i upiększyć go tak, żeby kupiec mógł się nią zachwycić. Efekt? Nieruchomość została sprzedana dużo szybciej, niż ktokolwiek mógłby się spodziewać. Z czego to wynikało? Schwarz przekonała się, że przy rozjaśnieniu i wizualnym powiększeniu pomieszczeń – pierwsze wrażenie ewentualnego nabywcy jest o wiele lepsze niż wcześniej. Przez lata, Barbara Schwarz budziła podziw specjalistów od mieszkań w Stanach Zjednoczonych, a dziedzina zwana home stagingiem weszła na stałe na rynek nieruchomości. Zgodnie ze statystykami z oficjalnej strony internetowej Schwarz przeszkoliła już z home stagingu więcej niż milion osób, a na pewno jest autorką cenionych publikacji z tej dziedziny.
Przez lata home staging docierał do nowych kręgów w Stanach Zjednoczonych i przyjął się także w Wielkiej Brytanii, gdzie często Brytyjczycy nazywają go property presentation albo property styling. Zjednoczone Królestwo otworzyło się zdecydowanie na home staging, dzięki programowi „House Doctor”, kojarzonego z osobą Ann Maurice na Channel 5. Brytyjczycy podążyli za Amerykanami i przekonali się, iż mogą dużo zyskać gdy wystawią ofertę sprzedaży dopiero po odpowiednim zadbaniu o posesję.
U nas home staging pojawił się już w tym stuleciu. W dużej mierze dlatego, iż Polacy szukali na rynku pracy czegoś nowego i dzięki temu powstał nowatorski, wolny zawód – homestager. Szczególnie od 2009 roku, widać zwiększony popyt na usługi home stagingu na rynku mieszkań.
Przez 45 lat, home staging ewoluował właściwie każdego dnia, a wszystko przez to, że ulegały zmianie gusta ludzi, którzy postanowili zarabiać na rynku nieruchomości. Barbara Schwarz wypracowała dopracowany szablon, ale korzystający z niego musieli reagować na wyzwania ulegającej przemianom mody.
W XXI wieku, home staging to nie są jedynie prace poprawiające urodę mieszkania. Home staging bowiem to nic innego, jak wcielenie w życie idei marketingu, który polega – posiłkując się definicją zaproponowaną przez Philipa Kotlera, uznanego marketingowego guru – na „zyskownym dostarczeniu klientowi zadowolenia”.
Popisać się tutaj mogą zatem specjaliści od spraw wizerunkowych, którzy mają możliwość stworzenia ciekawej oferty, która przyciągnie uwagę potencjalnego kupca. Już w czasach wprowadzania na rynek nowatorskiej techniki przez Barbarę Schwarz było jasne, iż psychologia sprzedaży, oparta na zasadzie pierwszego wrażenia Klienta jest niezwykle istotna w procesie home stagingu, a oferta przyciągająca uwagę jest ważnym elementem, który dopiero może zmusić potencjalnego nabywcę do obejrzenia posesji. W dobie łatwego dostępu do internetu i wszechobecnego szaleństwa na punkcie Social Media – oferta musi być przygotowana zarówno pod kątem specjalistycznych portali, jak i gustów użytkowników Facebooka. Pamiętajmy, że zrobienie odpowiednich zdjęć powinno nastąpić już po właściwym spreparowaniu mieszkania. Co się na takie przysposabianie składa?
Udoskonalenie modelu Schwarz
Pionierskie plany Barbary Schwarz mówiły nam, że sporo zyskamy, zwiększając optycznie pomieszczenia i rozjaśniając je. Dbać musimy o każdy detal – w tym na ułożenie mebli, które nie mogą zagracać pokoi i utrudniać wpadanie światła słonecznego. Zaskakujące jest, jak olbrzymia liczba osób zapomina o odruchowych działaniach, takich jak usunięcie z pokoju walających się wszędzie ubrań, pojedynczych skarpetek oraz wywietrzenia pomieszczeń. Kwestią, która może negatywnie wpłynąć na naszą transakcję może być odór w mieszkaniu – bez wątpienia odstraszy on Klienta.
Jeżeli chcemy mieć pewność, że proces home stagingu ułoży się jak należy – lepiej zatrudnić ekspertów z agencji nieruchomości, którzy postarają się, aby nasza nieruchomość wyglądała okazale.
Więcej informacji i analiz ze świata nieruchomości – mieszkania.torun.pl